Dynamiczny rozwój przemysłu sprawił, iż konieczne stały się zmiany w koncepcjach zarządzania zakładami produkcyjnymi oraz pracującymi w nich ludźmi. Lean manufacturing to jedna z takich doktryn ekonomicznych. Jej misją jest zmaksymalizowanie efektywności produkcji i czynności z nią związanych w określonym przedsiębiorstwie. Jak nietrudno można zgadnąć, koncepcja ta ma swój początek w Japonii, często odwołującej się do szeroko pojętego minimalizmu. Prekursorem tej metody była marka Toyota. W ramach Lean management mamy styczność z eliminowaniem wszelkich czynności wykonywanych w toku procesu produkcyjnego, a przy tym absolutnie niepotrzebnych. Najważniejszym zadaniem „szczupłego zarządzania” jest zatem zlikwidowanie marnowania zarówno w odniesieniu do pracy pracowników jak i eksploatowanych materiałów. Zastosowanie technik lean management stwarza możliwość uzyskania takich korzyści, jak poprawa produktywności oraz jakości produktów.
plakaty lean
Także stosunki między pracownikami w firmie z reguły poprawiają się. Jest to związane z efektywniejszą komunikacją. Co ciekawe techniki z obszaru lean management mogą być implementowane w każdym przedsiębiorstwie, wszystko jedno z jakiej branży oraz jakiej rozmiarów. To, co ma znaczenie to zdolność dokonania weryfikacji, które czynności nie przynoszą korzyści dla firmy.